In 90 seconden van je angst af!

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/comforte/domains/comfortecoaching.nl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 1879 Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/comforte/domains/comfortecoaching.nl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 1879

Het is woensdagmiddag en ik zit onverwachts met mijn zoon bij de Spoedeisende Hulp in het ziekenhuis. Nog voordat de les freerunning is begonnen, is hij gevallen en nu denken we dat zijn hand is gebroken. Op aanraden van de huisarts rijden we naar het ziekenhuis waar het wachten begint. In eerste instantie is mijn zoon geduldig en onbevreesd. Maar als we naar een andere kamer verhuizen om te wachten op de arts, slaat de angst toe. In deze kamer staat een bed met een heleboel apparaten eromheen. En hoewel het hem een kwartier eerder ‘cool’ leek om gips te krijgen, overwint de bange emotie voor de apparaten. De angst ontstaat in zijn hoofd omdat hij niet weet wat er gaat gebeuren, wat hem te wachten staat. Ik zie zijn vertrouwen plaatsmaken voor angst.

Tijdens het coachen van vrouwen met borstkanker komt het thema angst altijd wel ter sprake. Angst voor de diagnose, voor behandelingen, voor pijn, voor bijwerkingen van medicatie. Angst voor de toekomst, voor het onbekende, voor verlies of voor terugkeer van de kanker. En dat is heel logisch. Angst hoort bij het leven. Iedereen heeft weleens angst gevoeld. Het is een basisemotie die ons waarschuwt voor mogelijk gevaar.

Omgaan met angst
Maar wat als de angst de overhand neemt en je dagelijks leven beïnvloedt? Uit recent onderzoek B-force (Borstkanker Vereniging Nederland) geven bijna drie op de tien vrouwen aan wekelijks of zelfs dagelijks angst te ervaren voor terugkeer van borstkanker. 43% van de vrouwen wordt hierdoor belemmerd in het dagelijks leven. Gelukkig hebben de meeste vrouwen een manier gevonden om met die angst om te gaan:
1. Proberen positief te denken
2. Afleiding zoeken
3. Bewegen / sporten
4. Stop met piekeren
5. Mindfulness / meditatie / ontspanningsoefeningen

Emoties duren 90 seconden
Dr. Jill Bolte Taylor is neuroloog die zelf een beroerte heeft gehad en haar onderzoek ook op haar eigen brein heeft kunnen toepassen. Zij ontdekte dat het ontstaan van een emotie tot en met het verdwijnen van de emotie uit je lichaam een chemische reactie is die maar 90 seconden duurt! Daarna is alles wat je voelt jouw eigen keuze. Meestal is dit een onbewuste keuze.

Het is niet de gebeurtenis waardoor je angstig wordt, maar je gedachten over de gebeurtenis. Als je bang bent en je observeert welke gedachten er allemaal door je hoofd gaan, dan begrijp je waar de angst vandaan komt. Maar zijn die gedachten ‘waar’? Je kunt wel denken dat het pijntje dat je voelt levensbedreigend is, maar je hoofd kan je ook zomaar voor de gek houden. En voor je het weet heeft die angstaanjagende gedachte je in de greep. Als je die gedachte wat minder serieus neemt en alleen focust op je gevoel, dan ebt het gevoel in 90 seconden weg. Maar als je jezelf wijs blijft maken dat je gevaar loopt, dan blijft de emotie hangen.

Deze wetenschap alleen al kan het verschil maken. Het is een complexe wisselwerking tussen je gedachten en je emoties. Maar door niet te vechten tegen de angst en de angst toe te laten, kom je niet in een onnodige verkramping. Dat lukt natuurlijk niet in één keer. Angst is hardnekking. Maar wetende dat dit proces zo kort duurt, kan je helpen het te doorstaan. Blijf in het moment, accepteer dat de angst er is en wees mild voor jezelf. Dit zijn ook de beginselen van mindfulness.

En hoe liep het af met mijn zoon?
Na een aantal ademhalingsoefeningen werd hij rustiger en kwam de arts binnen. Direct vertelden wij dat hij angstig werd van de apparaten, waarop de arts bij alle apparaten een toelichting gaf. En zo bleek dat enge en gevaarlijk uitziende apparaat een warmtebron voor baby’s te zijn. De snoertjes met lampjes waren gewoon stickertjes die je op je lichaam kan plakken zodat je je eigen hartslag en ademhaling op het beeldscherm kan zien. En daarmee maakte de angst plaats voor nieuwsgierigheid. En er was nog meer goed nieuws: de hand was gekneusd en hoefde niet in het gips. Met rust en pijnstilling is het allemaal goed gekomen.

Mindsets en tips om je angst te lief te gaan. Misschien staat er een tussen die jou kan helpen:

  • Emoties duren maar 90 seconden. Daarna is aan jou de keuze hoe ermee om te gaan’.
  • Het is niet de gebeurtenis die je angstig maakt, maar het zijn jouw gedachten over die gebeurtenis die de emoties veroorzaken, dus angstig maken.
  • Accepteer de emoties die je voelt en probeer je er niet tegen te verzetten.
  • Realiseer je dat je gedachten en emoties hébt. Je bent ze niet. Je hebt ze en kunt ze dus ook weer loslaten.
  • Vertrouwen is het tegenovergestelde van angst. Angst heeft ook een nuttige functie. Als je voorbij jouw angst(en) bent, groeit je vertrouwen.
  • Vertrouw erop dat je alles aankunt wat er op je pad komt.
  • Leef in het moment, zoals kinderen doen. Je hoeft je geen zorgen te maken over gisteren of te piekeren over morgen. Het gebeurt NU.
  • Als je toch piekert: probeer eens iets nieuws zoals mindfulnss, sporten, creatief bezig zijn, met de kinderen op stap.
  • Blijf positief denken. Laat je daarbij inspireren door de positiviteit van mensen om je heen.
  • Realiseer je dat dit een fase/periode is. Je bent al door veel heen gekomen en ook hier kom je weer doorheen.
Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/comforte/domains/comfortecoaching.nl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 1879 Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/comforte/domains/comfortecoaching.nl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 1879